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Sgns der SBB Cargo auch international unterwegs?

Verfasst: Mi 1. Jul 2020, 06:57
von fsamt
Hallo zusammen,

Dieser Thread richtet sich an alle KLV-Experten :)
Werden die Sgns (Containerwagen) der SBB Cargo auch im internationalen Verkehr eingesetzt? Bei den meisten KLV ist die SBB Cargo (international) ja nur am Zuganfang vertreten. Dahinter sind es meist Wagen der AAE/ VTG oder der HUPAC, die mit der SBB Cargo wirtschaftlich verbunden ist.

Viele Grüße
Florian

Re: Sgns der SBB Cargo auch international unterwegs?

Verfasst: Do 30. Jul 2020, 13:04
von Südrampe
Hallo Florian,


ich habe bei meinen zahlreichen Besuchen an Gotthard und v.a. Lötschberg bei keinem einzigen UKV, der auf der Nord-Süd-Achse (Rotterdam-Genua u.ä.) unterwegs war, den von Dir genannten Wagentyp gesehen.
Die Vermutung liegt also nahe, dass diese SBBC-eigenen Sgns tatsächlich nur im Inlandsverkehr eingesetzt sind.

Ist aber alles nur eine Annahme bzw. gefährliches Halbwissen :) auf Basis meiner Beobachtungen der letzten Jahre.

Re: Sgns der SBB Cargo auch international unterwegs?

Verfasst: Fr 31. Jul 2020, 05:36
von fsamt
Südrampe hat geschrieben:
Do 30. Jul 2020, 13:04
Hallo Florian,


ich habe bei meinen zahlreichen Besuchen an Gotthard und v.a. Lötschberg bei keinem einzigen UKV, der auf der Nord-Süd-Achse (Rotterdam-Genua u.ä.) unterwegs war, den von Dir genannten Wagentyp gesehen.
Die Vermutung liegt also nahe, dass diese SBBC-eigenen Sgns tatsächlich nur im Inlandsverkehr eingesetzt sind.

Ist aber alles nur eine Annahme bzw. gefährliches Halbwissen :) auf Basis meiner Beobachtungen der letzten Jahre.
Hallo Jochen,

vielen Dank. Dank YT sind mittlerweile schon Hunderte von KLV-Zügen durch mein Wohnzimmer gefahren ;-) Mein Eindruck entspricht absolut Deinen Beobachtungen. Daher werde ich den Sgns dann besser hinter einer SBB-Lok im lokalen Güterverkehr einsetzen :)

Viele Grüße
Florian

Re: Sgns der SBB Cargo auch international unterwegs?

Verfasst: Sa 1. Aug 2020, 23:07
von mike c
SBB (since 1999 SBB Cargo) Sgns cars were not normally used in international (through traffic) unit trains. They were mostly used to transport containers from Container terminals to destination stations in regular SBB freight traffic.

That said, the cars were available to customers who hired SBB Cargo to handle their traffic, which could include operations to and from Switzerland and other countries.

So, for example, a load would arrive at a Swiss Container Terminal from a foreign port. From there, it would be transferred to a SBB Cargo car and would then be attached to a mixed freight train for delivery to it's destination.

Due to the complex relation between SBB, SBB Cargo, Hupac, Swiss Terminal, Contargo, etc, changing partners and shareholders have made the operations of SBB Cargo container traffic rather difficult to follow.

I know that SBB Cargo Sgns were used at one point for transporting container loads between Crossrail's German and Italian terminals and their Swiss base of operations at Wiler. They were also used to transport special containers by Austrian company Innofreight (Woodtainers).

Many companies that would normally be the type of customer for this kind of service from SBB Cargo have instead decided to lease their own cars from other companies, so Swiss Post leased cars from AAE. I could not find information about other operators (RailCare, etc) relating to cars, as most of the information focused on locomotives. Companies can hire SBB Cargo or if they require their own rolling stock, can lease from VTG/AAE, Cemat, Wascosa, Touax, Ermewa, etc.

I would assume that most of the fleet is currently used in what SBB Cargo calls it's Rail & Transfer Services and what it markets as "Swiss Split" Services for Import/Export Traffic.

As I stated before, the complicated links between SBB Cargo and other companies, (e.g. Hupac), where SBB is a stakeholder in Hupac while Hupac is also an investor in SBB Cargo International (etc) makes it hard for an observer to understand how this web works.

If SBB Cargo is competing with one of it's associates, affiliates, subsidiaries, etc for a contract, do they freely compete against themselves?
For example, a contract for traffic between a Swiss Terminal and a German Terminal is offered. Does SBB Cargo bid or is it automatically ceded to SBB Cargo International? If Hupac or Contargo is bidding, does that preclude a SBB Cargo bid?
Coop has it's own rail logistics (RailCare). I don't know whether Migros is a SBB Cargo client for their container traffic.

Ich entschuldige mich fuer dieses Bericht auf Englisch, aber Ich koennte nicht die Woerter und das Sinn auf Deutsch richtig schreiben.

MfG

Mike C

Re: Sgns der SBB Cargo auch international unterwegs?

Verfasst: Mo 3. Aug 2020, 11:49
von fsamt
mike c hat geschrieben:
Sa 1. Aug 2020, 23:07
SBB (since 1999 SBB Cargo) Sgns cars were not normally used in international (through traffic) unit trains. They were mostly used to transport containers from Container terminals to destination stations in regular SBB freight traffic.

That said, the cars were available to customers who hired SBB Cargo to handle their traffic, which could include operations to and from Switzerland and other countries.

So, for example, a load would arrive at a Swiss Container Terminal from a foreign port. From there, it would be transferred to a SBB Cargo car and would then be attached to a mixed freight train for delivery to it's destination.

Due to the complex relation between SBB, SBB Cargo, Hupac, Swiss Terminal, Contargo, etc, changing partners and shareholders have made the operations of SBB Cargo container traffic rather difficult to follow.

I know that SBB Cargo Sgns were used at one point for transporting container loads between Crossrail's German and Italian terminals and their Swiss base of operations at Wiler. They were also used to transport special containers by Austrian company Innofreight (Woodtainers).

Many companies that would normally be the type of customer for this kind of service from SBB Cargo have instead decided to lease their own cars from other companies, so Swiss Post leased cars from AAE. I could not find information about other operators (RailCare, etc) relating to cars, as most of the information focused on locomotives. Companies can hire SBB Cargo or if they require their own rolling stock, can lease from VTG/AAE, Cemat, Wascosa, Touax, Ermewa, etc.

I would assume that most of the fleet is currently used in what SBB Cargo calls it's Rail & Transfer Services and what it markets as "Swiss Split" Services for Import/Export Traffic.

As I stated before, the complicated links between SBB Cargo and other companies, (e.g. Hupac), where SBB is a stakeholder in Hupac while Hupac is also an investor in SBB Cargo International (etc) makes it hard for an observer to understand how this web works.

If SBB Cargo is competing with one of it's associates, affiliates, subsidiaries, etc for a contract, do they freely compete against themselves?
For example, a contract for traffic between a Swiss Terminal and a German Terminal is offered. Does SBB Cargo bid or is it automatically ceded to SBB Cargo International? If Hupac or Contargo is bidding, does that preclude a SBB Cargo bid?
Coop has it's own rail logistics (RailCare). I don't know whether Migros is a SBB Cargo client for their container traffic.

Ich entschuldige mich fuer dieses Bericht auf Englisch, aber Ich koennte nicht die Woerter und das Sinn auf Deutsch richtig schreiben.

MfG

Mike C
Hallo Mike,
vielen Dank für diese vielen ausführlichen und für mich höchst interessanten Informationen. Ist ja ein total komplexes Netzwerk. Jedes Unternehmen ist irgendwie beim anderen beteiligt. Die RailCare-Fahrzeuge sind doch von der BLS oder? Ich bin sicher, dass MIGROS Kunde der SBB Cargo ist.
Viele Grüße
Florian

(Hello, Mike,
Thank you very much for all this detailed and for me very interesting information. It's a totally complex network. Every company is involved in the other company in some way. The RailCare vehicles are from BLS, aren't they? I'm sure that MIGROS is a customer of SBB Cargo.
Many greetings
Florian)

Re: Sgns der SBB Cargo auch international unterwegs?

Verfasst: Mo 3. Aug 2020, 20:20
von mike c
fsamt hat geschrieben:
Mo 3. Aug 2020, 11:49

Hallo Mike,
vielen Dank für diese vielen ausführlichen und für mich höchst interessanten Informationen. Ist ja ein total komplexes Netzwerk. Jedes Unternehmen ist irgendwie beim anderen beteiligt. Die RailCare-Fahrzeuge sind doch von der BLS oder? Ich bin sicher, dass MIGROS Kunde der SBB Cargo ist.
Viele Grüße
Florian

(Hello, Mike,
Thank you very much for all this detailed and for me very interesting information. It's a totally complex network. Every company is involved in the other company in some way. The RailCare vehicles are from BLS, aren't they? I'm sure that MIGROS is a customer of SBB Cargo.
Many greetings
Florian)
Hallo Florian,

am Moment sind die RailCare Fahrzeuge (Loks) die Rem 476 451-457 (Siemens Vectron), die durch Unicredit finanziert sind.
die fruehere BLS und Railpool Mietloks sind zurueckgegangen. Einige von den Railpool 186er sind immer noch/wieder bei BLS Cargo in Betrieb.
Ich weiss nicht ob die Vermietung war von RailCare durch BLSC uebergenommen, oder ob es sich von ein neuem Mietvertrag handelt.

Ich habe nicht viele Bilder von Migros Containerzuegen gesehen. Ich habe Fotos von einzelnen Tragwagen mit Migros Containern gesehen.

MfG

Mike C

Re: Sgns der SBB Cargo auch international unterwegs?

Verfasst: Di 4. Aug 2020, 05:05
von fsamt
mike c hat geschrieben:
Mo 3. Aug 2020, 20:20
Ich habe nicht viele Bilder von Migros Containerzuegen gesehen. Ich habe Fotos von einzelnen Tragwagen mit Migros Containern gesehen
Thema Migros: Guck mal hier (@16:45)